About




Gratisan Musik

Saturday, May 21, 2011

Sedekah dan peminta

apa pendapat anda tentang peminta sedekah yang anda pernah jumpa?
peminta sedekah ini biasanya beroperasi dikawasan yang ramai orang kan, spt restoran,pasar malam, masjid dll
semua ada pendapat masing-masing kan
kekadang tu rasa kesian pun ada
situasi 1:
yang betul-betul memerlukan
mcm kurang upaya
sesak kering kongtang
ada simpati dan nafsu jugak nak bagi
situasi 2:
tp kalu hari-hari muka sama
fizikal suma lengkap
pancaindera ok
tp masih
meminta-minta
apa kes wei?
situasi 3:
yang anak-anak kecil
jangan diajar meminta sedekah la
kalu kecil-kecil didik mcm tu
besar nak jadi apa?
kalu sesak sangat
rumah2 kebajikan untuk apa?
bantuan kerajaan kemana?
saluran yang betul untuk meminta di mana?
badan2 kebajikan?
apa-apa pun, tak salah menghulur bantuan.
ada 'akal fikir, ada mata lihat, ada tangan bantu, ada harta untuk apa?
nikmat kalau dikongsi, rasa kemanisannya...
rezeki ini hak siapa?
harta yang kita ada ini bukan untuk kita sahaja (ye ke)
tak salah pun kaya.
cara mengurus kekayaan itu, mungkin salah(wht eva?)
sementara shj hidup ni!
bawalah amal kebajikan untuk bertemu Ilahi kelak..
Bersambung...

4 comments:

rotashia faizal said...

betui tu.. kadang2 rasa bersalah kalau tak bagi sedekah ke ape2 ke.. tapi kalau muka tu jumpa hari2, tak jadi dah nak rasa bersalah.. tapi perasaan tu still ada la.. kesian pun ada..

hadinesta said...

bgus2.. kuat Iman ni.. :D

_aLiaHwaFa_ said...

tu la, aku pon kadang2 mcm pk, nk sedekah ke taknak. macam ssh nk bezakan mne yg ptot betol2 diberi sedekah or mna yg x patot.

hadinesta said...

ye er... ikut hati la, haha :D